Alles over de auto-industrie in 2020
30 maart 2021Het zal niemand verrassen dat het jaar 2020 een jaar geweest is waarin alle prognoses, voornemens en voorspellingen het raam uit konden. Het jaar van de Corona epidemie was een beroerd jaar voor velen, vooral in de auto-industrie. Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis en -maatregelen geweest voor de auto-industrie in België?
Hoe waren de autoverkopen in België?
De autoverkopen in België hebben een veel hardere klap gekregen dan bij bijvoorbeeld onze Noorderburen. Met een verplicht slot op de deur van de dealers stuikte de verkoop in elkaar in april 2020. Met slechts 5300 nieuwe inschrijvingen werd een daling van maar liefst 90% opgetekend. In de eerste vier maanden van 2020 vielen de verkopen bijna 37% lager uit dan dezelfde vier maanden van 2019, waarmee 2020 rampzalig startte voor de autodealers en alle aanverwante bedrijven. Toch wist de markt zich redelijk te herstellen. Medio december 2020 werd de balans voor het eerst opgemaakt voor heel het jaar. De verkoopcijfers voor 2020 kwamen 20% lager uit dan de verkoopcijfers over heel 2019.
De Top 10 meest verkochte automodellen in België:
Investeringen in en de ontwikkeling van de elektrische auto
De meeste aandacht ging uit naar Volkswagen die medio 2020 aankondigd dat ze maar liefst 73 miljard in elektrische auto’s gaan investeren. De belangrijkste investeringen worden gedaan om meer (betaalbare) modellen op de markt te zetten, de kennis en mogelijkheden te verbreden en efficiëntere systemen te ontwikkelen om zo het elektrisch rijden meer in de spotlichten te krijgen. Ook in ons land verdubbelde de elektrische auto het marktaandeel van 1,5% naar 2.9%, nog altijd een schamel succes in absolute getallen.
De particulieren schrikken terug van de hoge aanschafprijs (de elektrische Twingo bijvoorbeeld is driekwart duurder dan de benzine uitvoering). De lage onderhoudskosten maken elektrische auto’s interessant voor bedrijven terwijl de particulier meestal niet zozeer naar de lange termijn kijkt. Bij onze Noorderburen is de regering veel actiever met subsidies en kortingen. Ook het aantal laadpunten is daar het hoogste in Europa en dit maakt het elektrisch rijden stukken eenvoudiger.
Het marktaandeel van de elektrische wagen In Nederland lag in 2020 dan ook op 20,3 procent, met maar liefst 58.000 oplaadpunten. Het Belgische netwerk is met 7.400 laadpunten niet dekkend en dat is een enorme drempel voor volledig elektrisch rijden. Dit verklaart ook de populariteit van de zogenaamde hybride; een elektrische wagen met zowel een traditionele verbrandingsmotor als een elektrische motor. Met een hybride kan men wél groen rijden, maar zonder het risico dat de familie na een winterwandeling op de Hoge Venen terug naar huis moet wandelen omdat de laadpaal defect/niet aanwezig/ overbezet was. Had de hybride in 2019 een marktaandeel van 4,6%, in 2020 steeg dit tot maar liefst 9,5%.
De terugkomst van de Diesel?
Opvallend is het marktaandeel van de diesel dat van 31% naar 33% steeg. De inwoners van binnensteden lijden al geruime tijd onder te hoge fijnstofconcentraties in de lucht en België behoort tot de wereldtop in aantallen astmagevallen. Al sinds 2010 geldt er een grenswaarde voor de stikstofdioxide-concentratie (NO2) in de Belgische lucht van 40 microgram per kubieke meter maar in vele steden liggen de NO2-gemiddelden hier nog altijd boven. In België woedt daarom nog steeds een discussie over rijverboden voor oudere dieselvoertuigen die veel schadelijke stoffen uitstoten en dus uit het straatbeeld moeten verdwijnen. Software-updates die de uitstoot van schadelijke stoffen beperken worden steeds beter hetgeen weer meer zuinige diesels in het verkeer kan betekenen. De nieuwste generatie dieselmotoren voor personenauto’s (motoren die aan de Euro 6d temp-norm voldoen: niet meer dan 120 mg/km NOX) zijn uitgerust met het AdBlue-systeem, een toevoeging die via een gescheiden cilinder direct in de dieselmotor komt en de uitstoot van NOx, waaronder NO2, elimineert.
Voor Euro 4- en Euro 5 dieselauto’s zal de beslissende factor worden of de uitstootwaarden in de toekomst verbeterd kunnen worden. Dat is al met al toch een best complex verhaal. De meeste grootsteden hebben Lage Emissie Zones en begin 2020 adviseerde zelfs de VAB voor het eerst tégen de dieselauto. Enkel voor degenen die minstens 30.000 kilometer per jaar aflegt, of wie bijvoorbeeld een caravan wil trekken, is een dieselwagen economisch nog interessant, klinkt het.
Tot slot
Het kan aannemelijk lijken dat de technologische ontwikkelingen platvallen. Tegenvallende verkoopcijfers, minder geld te besteden, minder volk op de vloer. Toch is het tegendeel waar en eigenlijk is dat heel erg logisch. Het jaar 2020 is een eyeopener geworden voor auto-industrie én consument. Ook bij de autofabrikanten ging men terug naar de tekentafel, zoals altijd het geval is op het moment van een crisis. Bestaande plannen werden op de schop genomen, er werd gekeken naar nieuwe technologieën en oplossingen voor de bestaande uitdagingen.
Dat schept een toekomstperspectief dat veel rooskleuriger is, alhoewel wellicht niet direct voor 2021. Ondanks het dagelijks toenemende aantal gevaccineerde mensen is er veel tijd nodig om terug te keren naar een maatschappij zonder coronamaatregelen, zonder vrees en onzekerheid en met een economische druk die eigenlijk niet gedragen kan worden. Maar het mag duidelijk zijn dat de nieuwe plannen niet op de tekentafel zullen blijven liggen. Het jaar 2020 was een rampjaar voor de auto-industrie, de consument en de economie, maar het is tevens het jaar geweest waarin veel mensen besloten hebben dat het anders moet. Zo zijn er volgens de Europese milieufederatie Transport & Environment tegen eind 2021 maar liefst 92 volledig elektrische modellen te koop. Dit geeft aan dat de auto-industrie volop bezig is een nieuwe route uit te stippelen