De toekomst van elektrische auto’s: een kijkje in de accutechnologie

De toekomst van elektrische auto’s: een kijkje in de accutechnologie

24 januari 2024 0 Door Brian

Voormalig bekende benchmarks zoals vermogen en koppel maken plaats voor nieuwe parameters zoals energiedichtheid, actieradius en laadsnelheid. In dit auto blog duiken we dieper in de huidige stand van zaken en de veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto-accu’s.

Lithium-ion batterijen: de huidige standaard

Op dit moment zijn lithium-ion-accu’s de standaard in de industrie. Twee belangrijke types hiervan zijn NMC (nikkel, mangaan, kobalt) en LFP (lithium-ijzerfosfaat). NMC-cellen bieden een hogere energiedichtheid en snellere laadtijden, maar zijn duurder en temperatuurgevoelig. LFP-cellen daarentegen zijn kosteneffectiever en robuuster, maar hebben een lagere energiedichtheid en actieradius. Dit maakt LFP-cellen ideaal voor instapmodellen van elektrische auto’s, zoals de basisversies van de Tesla Model 3.

De opkomst van natrium-ion batterijen

Een spannend nieuw hoofdstuk in het autonieuws is de ontwikkeling van natrium-ion-accu’s. Deze cellen, die goedkoper zijn om te produceren en overvloedig beschikbaar natrium gebruiken, hebben een lagere energiedichtheid, wat resulteert in een beperktere actieradius. Desondanks zijn ze veelbelovend voor budgetvriendelijke elektrische voertuigen en staan ze op het punt om de Chinese markt te betreden.

Toekomstige Ontwikkelingen in Lithium-Ion Technologie

De evolutie van lithium-ion-technologie stopt niet bij NMC en LFP. Er wordt voortdurend geëxperimenteerd met de verhoudingen van nikkel en kobalt in NMC-cellen. Een significante vooruitgang betreft de anode van de accu, waarbij het toevoegen van silicium aan grafiet voor betere laadprestaties en een hogere energiedichtheid zorgt. Dit zagen we al in actie bij de Porsche Taycan.

De Toekomstige Rol van Solid State Batterijen

Tot slot zijn er de solid state-accu’s, waarvan de ontwikkeling een heet onderwerp is in de wereld van elektrische voertuigen. Deze accu’s gebruiken een vaste elektrolyt en hebben een anode van zuiver lithiummetaal, wat resulteert in een optimale energiedichtheid en veiligheid. De vraag blijft echter wanneer deze technologie commercieel levensvatbaar wordt.

Lees tip:  Camera’s op de weg

Samenvattend

De accutechnologie voor elektrische auto’s blijft zich in een razendsnel tempo ontwikkelen, waarbij lithium-ion nog steeds de basis vormt. NMC en LFP blijven de markt domineren, maar de opkomst van natrium-ion en solid state-technologieën belooft verdere diversificatie en verbetering. Als liefhebbers van elektrische voertuigen en technologie blijven we deze boeiende ontwikkelingen op de voet volgen op onze auto blog, waarbij de toekomst er veelbelovend uitziet voor elektrische mobiliteit.