Microplastic, autobanden en fijnstof

Microplastic, autobanden en fijnstof

19 juni 2020 0 Door Richard de Jong

Duurzaam, gezond en goed voor het milieu; het is het motto samen de toekomst een betere plek te maken. De auto wordt vaak als het zwarte schaap gezien, omdat de traditionele verbrandingsmotor veel uitstoot en vervuiling veroorzaakt. Met het groeiende aantal elektrische auto’s wordt de CO2-uitstoot flink gereduceerd. Onlangs richtte Emissions Analytics, een Engels onderzoeksteam, de pijlen op de autobanden. Deze bleken namelijk veel meer vervuiling te veroorzaken dan de verbrandingsmotor. Oponeo deed hier onderzoek naar en zijn tot de conclusie gekomen dat deze cijfers nooit kunnen kloppen.

58 kilo per band aan vervuiling; terwijl geen autoband zo zwaar is

Emissions Analytics stelde dat een autoband 5,8 gram vervuiling per gereden kilometer veroorzaakt. De Nederlander rijdt gemiddeld 13.000 kilometer per jaar, dus betekent dit meer dan 75 kilo aan vervuiling per band, wanneer we het onderzoek uit Engeland geloven. Dit is heel veel meer dan het RIVM berekend heeft in het onderzoek waaruit 1 kilogram per Nederlander als uitkomst naar voren kwam.

Wie gelijkt heeft? Emissions Analytics in ieder geval niet, want de cijfers zijn niet te rijmen. Een gemiddelde autoband legt zo’n 40.000 kilometer af voordat deze vervangen moet worden. Dat betekent dat de band in totaal veel meer vervuiling veroorzaakt (58 kilogram) dan het gewicht van de zwaarste autoband (15 kilo) op de markt. En dat kan natuurlijk niet.

Microplastic, fijnstof en autobanden

In Nederland werd in 2017 bijna 41.000 ton fijnstof uitgestoten. Ongeveer 10% is afkomstig van niet-uitlaatemissies. De autobanden staan voor slechts 3,5% van de totale vervuiling door uitstoot. Daarnaast is de uitstoot van fijnstof in de periode tussen 1990 en 2015 met 60% afgenomen, terwijl het verkeer op de wegen alleen maar toegenomen is. Zo slecht doet de autoband het dus helemaal niet.

Lees tip:  Hoe kies je tussen vierseizoensbanden en winterbanden?

Toch is er nog ruimte voor verbetering. Het ontwikkelen van duurzamere autobanden draagt bij aan de fijnstofreductie, maar de gemiddelde consument kan zelf ook actief bijdragen aan het terugdringen van de vervuiling. Een autoband presteert optimaal op de juiste bandenspanning. Bij een te lage of te hoge bandenspanning slijt de band vele malen sneller. Dit zorgt niet alleen voor meer vervuiling, het zorgt er ook voor dat er sneller nieuwe banden gekocht moeten worden, wat in het kader van duurzaamheid ook niet bevorderlijk is. Rustig optrekken, geleidelijk remmen indien mogelijk en kwalitatieve autobanden kopen draagt ook bij aan duurzamere mobiliteit.

Meer fijnstof door de elektrische auto?

Elektrische auto’s hebben een hoger gewicht. Speciale banden met verstevigde zijwanden vangen dit extra gewicht op en dankzij regeneratief remmen en lagere rolweerstand is de kans groot dat deze auto’s op termijn nog veel minder fijnstof en microplastic als vervuiling met zich mee zullen brengen.
Klik hier voor het volledige onderzoek.