Op naar de betaalbare EV – of zit dat net wat anders?

Op naar de betaalbare EV – of zit dat net wat anders?

1 januari 2019 0 Door Optimamedia

Elektrisch rijden is voor veel mensen nog een toekomstperspectief. Die gemiddelde Tesla komt net met een wat te hoge prijs en de Zoë laten we liever aan andere mensen over, die geen lange afstanden hoeven te rijden. Echt betaalbare oplossingen zijn er nog niet. Maar heel lang gaat dit niet meer duren, want de EV-markt is onder druk komen te staan. Enerzijds door het feit dat alle autofabrikanten zich tegenwoordig op elektrisch storten, anderzijds door het aflopen van de eerste batches met leaseovereenkomsten. Daardoor wordt de tweedehands – maar tevens dealeronderhouden – elektrische auto ineens een optie. Hoe betaalbaar gaat dit nou allemaal echt worden?

Genoeg modellen onder de 40K, maar is dat voldoende?

Er zijn genoeg modellen die in 2020 op de markt komen en die nog geen 40.000 euro zullen kosten. Daarmee wordt de kloof tussen de brandstofmotor en elektrische auto eindelijk aanzienlijk kleiner. Dat mocht ook wel, want de hoge prijsdrempel zorgde ervoor dat veel consumenten de aankoop uitstelden, terwijl we juist naar het elektrisch rijden willen met het oog op duurzame mobiliteit.

De vraag is alleen of het genoeg is. Sturende ingrepen zoals het verhogen van de wegenbelasting op diesel en benzine, samen met het stimuleren van elektrisch rijden, moet ervoor zorgen dat de Nederlandse automobilist massaal overstapt. Alleen kijkt die automobilist ook met angstige ogen naar België, waar de belastingaftrek voor hybride voertuigen en elektrische auto’s ineens veel minder is in 2020.

Hoe houd jij het betaalbaar?

Een tweedehands elektrische auto is niet direct de meest sexy oplossing. Zeker niet wanneer je kiest voor een particuliere optie. Er is een andere optie. Kies je voor een dealeronderhouden occasion bij een goed servicepunt, dan weet je zeker dat je een betaalbare en goed onderhouden EV kiest. Ook kun je hier vaak terecht voor de actuele prijzen voor accupakketten, zodat je straks niet tegen een verrassing aanloopt.

Lees tip:  Elektrische auto’s in het straatbeeld van Nederland

Wil je het nog betaalbaarder houden? Overtuig je baas ervan dat hij een laadpunt aan moet laten leggen (volledig aftrekbaar, inclusief alle laadenergie) en zorg voor een laadpunt thuis. Dat kan gewoon met een laadkabel die aangesloten wordt op netstroom. Een apart stopcontact buitenshuis onder een overkapping is meer dan genoeg (en bij Axess Europe vind je alle mogelijke overkappingen). Een nieuwe type 2-laadkabel kost je nog geen € 250.

En als ik echt een nieuwe EV wil?

Dan kun je beter wachten tot medio 2020. Er komen namelijk veel nieuwe modellen op de markt, die ook als lease of met aanbetalingsregeling te krijgen zijn. Zelf je EV laden thuis blijft daarbij de goedkoopste en beste oplossing, zeker wanneer je dit ook nog eens groen kunt doen!