De ontwikkelingen binnen elektrisch rijden in 2019

De ontwikkelingen binnen elektrisch rijden in 2019

28 februari 2020 0 Door Richard de Jong

Het marktaandeel van verkochte nieuwe elektrische auto’s is in 2019 binnen Nederland flink gestegen. Zo is het van 4,3% in 2018 gestegen naar 9,5% in 2019 – een verdubbeling. In België werd het verdriedubbeld, maar blijven de percentages aan de lage kant. In 2019 zag België een stijging van 1,4%. Hoe heeft de elektrische auto zich ontwikkeld in 2019 binnen Nederland en België?

Hoe groen is de elektrische auto?

Het produceren van elektrische auto’s geeft meer uitstoot dan het produceren van brandstof auto’s. De reden hierachter is dat de accu’s die geproduceerd moeten worden op dit moment nog veel tijd kosten. Hierdoor denken mensen vaak dat de elektrische auto minder groen is dan de brandstof auto. Dit klopt echter niet. De CO² uitstoot van de productie is na twee jaar volledig geneutraliseerd als de elektrische auto op grijze stroom rijdt. Laden we een elektrische auto volledig met groene energie, dan gaat die periode terug naar 1 tot 1,5 jaar. 

Laadpunten Nederland en België

Nederland heeft een van de grootste laadnetwerken voor elektrische auto’s in Europa en dit aantal blijft stijgen. Zo zagen we de laadpalen naar 49.000 groeien in 2019, waar dit in 2018 er 37.000 laadpalen waren. België zag een stijging van 111 procent van het aantal laadpalen in 2019, dat het totaal bracht op 9.500. 

Breekt elektrisch rijden in 2020 echt door?

2020 gaat een grote rol spelen voor de elektrische auto. Fabrikanten produceren steeds betere betaalbare modellen die op zijn minst 250 kilometer kunnen rijden (wanneer ze volledig zijn opgeladen). Dat in combinatie met de stijging van het aantal laadpalen, zorgt ervoor dat het elektrisch rijden binnen Nederland en België een serieuze optie wordt. 

Lees tip:  GP Hongarije: van parkpaden tot modern circuit

Echter zorgt de overheid ook voor een flinke steun in de rug voor de elektrische auto. Naast subsidies die elektrische auto’s aantrekkelijker maken voor de consument, richt de overheid zijn pijlen op de autofabrikanten. Deze moeten voor het eerst de CO²-uitstoot van elk model in hun assortiment bovenaan hun prioriteitenlijst plaatsen. Dit wordt gedaan door een bepaald CO²-uitstootniveau in te voeren waar de autofabrikanten zich aan moeten houden. Houden zij zich hier niet aan dan kunnen de fabrikanten (binnen de EU) een boete krijgen tot tot € 14,5 miljard. Dit zorgt ervoor dat de autofabrikanten zich nog meer gaan richten op de elektrische auto dan voorheen.

Voor meer informatie over de ontwikkelingen van het elektrisch rijden in België , lees het volledige artikel.