Waarom is Mercedes in 2020 tot nu toe zo oppermachtig?

Waarom is Mercedes in 2020 tot nu toe zo oppermachtig?

12 augustus 2020 0 Door Stefan

Mercedes is sinds de invoering van de nieuwe motor reglementen in 2014 het de te kloppen team in de Formule 1, sindsdien hebben ze ook alle titels gewonnen die er te winnen vallen binnen de koningsklasse van de motorsport. Dit zijn de 6 constructeurstitels en het wereldkampioenschap voor de coureurs in de personen van Lewis Hamilton (5x winnaar) en Nico Rosberg (1x winnaar). Gaat dit in 2020 ook gebeuren? Volg dan al het Formule 1 nieuws op Gptoday.net.

De grootste uitdagers

Het is echter niet zo dat ze nooit zijn uitgedaagd, Scuderia Ferrari en Red Bull Racing zijn na Mercedes de enige teams die sinds 2014 een race gewonnen hebben. Ferrari was in het begin van een aantal seizoenen redelijk gelijkwaardig aan Mercedes, naarmate het seizoen vorderde kreeg Mercedes echter altijd de bovenhand. Red Bull Racing heeft in een boel jaren in principe een hele goede auto gehad, het werd vaak echter terug gehouden door een minder krachtige PU. Eind vorig jaar leek Red Bull zowel motorisch als aerodynamisch gelijk te zijn aan Mercedes, waardoor er werd gehoopt dat het dit jaar een spannend jaar zou worden. Na drie races is het echter wel duidelijk dat Mercedes een straatlengte voorstaat op Red Bull Racing en de andere teams, hoe komt dit nou? 

Het chassis

Tijdens de testdagen was het al snel duidelijk dat de Mercedes op een rails leek te liggen, zo goed was de balans van de W11. Hoewel de RB16 van Red Bull ook erg snel was, was het qua balans toch een stuk minder gezien de vele spins en uitstapjes die beide coureurs maakten. Hoewel de W11 een evolutie is van de W10 uit 2019, zijn er een boel aspecten die ze dit jaar veranderd hebben. Alles om de W11 de snelste Mercedes F1 bolide die ooit gemaakt is te maken. Zo hebben ze voor een heel avontuurlijke layout gekozen voor de achterwielophanging om meer ruimte te hebben voor aerodynamische voordelen. Aan de voorkant hebben ze voor een lastige systeem rondom de remmen en de velgen gekozen voor een hogere performance, hierdoor hebben ze ook aanpassingen kunnen doen rondom de luchttoevoer bij de sidepods voor nog meer aerodynamische voordelen.  

Lees tip:  Autobelettering in Friesland: jouw rijdende visitekaartje

Motorisch

Iets waar vorig jaar veel over gesproken is, is natuurlijk het gigantische vermogen die de Ferrari motoren voor een zeer lange tijd hadden. Het was zelfs zo gek, dat een Mercedes met DRS en een slip stream op de lange rechte stukken van Monza niet voorbij de Ferrari kon komen. Sinds de Technical Directive over de brandstoftoevoer die de week voor de GP van Amerika uitkwam, was het echter gelijk gedaan met de grote voorsprong van de Ferrari motoren. De kans is echter groot dat ze bij Mercedes door de grote voorsprong die Ferrari een lange tijd had meer aandacht aan de motoren hebben gegeven over de winter, waardoor ze toch nog een grote stap hebben kunnen zetten. Het is wel duidelijk dat de Mercedes PU op dit moment de beste van het veld is en dat de andere fabrikanten weer een inhaalrace moet doen.