GP Hongarije: van parkpaden tot modern circuit

8 december 2021 0 Door Pascal van Driel

De GP van Hongarije werd in 1986 voor het eerst in de Formule 1-kalender opgenomen. F1-baas Bernie Ecclestone wilde begin jaren ‘80 een race achter het IJzeren Gordijn en kreeg dat ook met de Hungaroring. Toch was het niet de eerste GP van Hongarije.

Precies vijftig jaar na het eerste startsignaal op de Hungaroring werd er voor het eerst een Grand Prix van Hongarije gereden. Op het Népliget Circuit om precies te zijn. Prachtig gelegen nabij het centrum van hoofdstad Boedapest, was het zonder twijfel het nieuwe centrum van de Hongaarse autosport. Hoewel het volgend jaar al 85 jaar geleden is sinds hier een Grand Prix plaatsvond, is dit stukje pure sportgeschiedenis nog altijd intact.

Népliget, dat in het Hongaars staat voor People’s Park, is inmiddels het grootste publieke park van Boedapest. Waar het ooit bekend stond als de plek van de Grand Prix van Hongarije, is het inmiddels het thuis van het planetarium en de grootste nachtclub van Boedapest genaamd E-klub. Wandel je door dit park, dan heb je waarschijnlijk niet door dat je op historische grond staat. De baan waarop destijds geracet werd, is nooit weggehaald. Het asfalt vormt nu de voetpaden die de wandelaars door het park navigeren.

Unieke lay-out

Van bovenaf is goed te zien dat de paden door het park ooit een circuit vormden. De brede bochten en slingerwegen waren bijna 85 jaar geleden hordes die de coureurs moesten overwinnen. Uniek aan dit circuit was de bijzondere lay-out. Waar op de meeste banen meerdere rechte stukken werden toegevoegd, was Népliget een aaneenkoppeling van bochten.

Lees tip:  De technologie achter uw autosleutel begrijpen

Hoewel het circuit na de Grand Prix nog jarenlang werd ingezet voor allerlei andere races, werd er nooit meer een GP gereden. Bernie Ecclestone was er voorstander van om in 1986 het circuit weer in gebruik te nemen. Toch werd redelijk snel besloten om een gloednieuw circuit neer te leggen bij Mogyorod genaamd de Hungaroring.

Financiële steun van Hitler

De eerste en meteen laatste Grand Prix in Népliget was er een die werd gedomineerd door Duitse en Italiaanse autofabrikanten. Door de enorme financiële steun van Adolf Hitler, konden constructeurs als Auto Union en Mercedes-Benz gemakkelijk mee met Italiaanse grootmachten als Alfa Romeo en Ferrari. Toch ging er een Italiaan met de eerste plek aan de haal. Nadat Tazio Nuvolari namens Alfa Romeo als vierde op de grid mocht verschijnen, wist hij alsnog het eremetaal binnen te slepen. Inmiddels denkt men niet meer na over de ooit zo spannende Grand Prix van Hongarije in het Népliget Park. Toch is het een plek die je als F1-fanaat haast niet over kunt slaan tijdens een bezoek tijdens aan de GP op de Hungaroring in 2022.