Hoe werkt een auto?

Hoe werkt een auto?

8 maart 2022 0 Door Brian

In de moderne samenleving zijn auto’s zo overvloedig en gewoon dat het moeilijk is om je een wereld voor te stellen zonder SUV’s, lichtgewicht vrachtwagens en auto’s in verschillende maten en klassen. In het begin van de 18e eeuw waren auto’s echter nog niet uitgevonden en waren paarden nog steeds het gebruikelijke vervoermiddel. De eerste succesvolle poging om een ​​auto te maken vond plaats in 1769 toen Nicolas Cugnot, een Franse uitvinder, een langzaam rijdend, door stoom aangedreven voertuig maakte dat op drie wielen reed. Hoewel het technisch gezien als de eerste auto wordt beschouwd, gebruikte het geen motor die vergelijkbaar was met die in moderne voertuigen. Die onderscheiding gaat naar een uitvinder in Zwitserland genaamd Francois Isaac de Rivaz. In 1807 vond Rivaz een verbrandingsmotor uit die liep op waterstof en zuurstof. Hij bouwde een auto voor deze motor die, hoewel niet succesvol, de eerste auto met verbrandingsmotor was. De geschiedenis noemt Carl Benz vaak als de eerste maker van de auto; de auto van Benz werd echter ontworpen in 1885, bijna 80 jaar na de auto van Rivaz. Direct beginnen met je rijbewijs? Ga lessen bij Rijschool Gul.

Motor

Een motor is de krachtbron van een voertuig. De automotoren in de meeste moderne voertuigen zijn verbrandingsmotoren. Dit betekent dat ze de benzine van de auto verbranden om deze om te zetten in mechanische energie die uiteindelijk het voertuig zal aandrijven.

Rem

De remmen van een voertuig, of het remsysteem, zijn het systeem dat het voertuig afremt en in staat stelt om zo nodig tot stilstand te komen. Het is een van de belangrijkste kenmerken van een auto, vrachtwagen of ander voertuig, omdat het de bestuurder in staat stelt het veilig te besturen. Wanneer een bestuurder zijn of haar voet op het rempedaal drukt, duwt de kracht de remschoenen tegen de remtrommels. Het duwt ook de remblokken tegen de schijfremmen of rotors. Dit zorgt voor wrijving die ervoor zorgt dat het voertuig langzamer gaat rijden of, afhankelijk van de hoeveelheid druk op het rempedaal, stopt.

Lees tip:  Auto laten spuiten of wrappen?

Elektrisch systeem

Het elektrische systeem produceert en slaat elektriciteit op voor elektrische accessoires en functies van een auto. Een van de belangrijkste onderdelen van dit systeem is de batterij; er zijn echter andere onderdelen van het systeem, waaronder de startmotor, dynamo, generator, spanningsregelaar en zekeringenpaneel.

Koelsysteem

Het doel van het koelsysteem van een voertuig is om de motor koel te houden en schade door overmatige hitte te voorkomen. Het bestaat uit een radiator, thermostaat, waterpomp, vloeistofkoppeling, koelventilator, slangen en de watermantel. Het systeem koelt de motor door een motor koelvloeistof te laten circuleren. In sommige gevallen gebruikt het koelsysteem lucht die door een door een motor aangedreven ventilator wordt geblazen om de motor koel te houden.

Brandstof systeem

Het brandstofsysteem bestaat uit de brandstofpomp, het brandstoffilter, de brandstofinjectoren en de brandstofleidingen. Het is het systeem dat de brandstof vasthoudt en levert die nodig is om een ​​voertuig aan te drijven. Tijdens bedrijf stroomt brandstof uit de brandstoftank door het brandstoffilter. Vanuit het brandstoffilter gaat de gereinigde brandstof naar de brandstofinjectoren en de motor in.

Sturen

Besturing is een systeem dat het stuur met de wielen van het voertuig verbindt. Het stuursysteem stelt de bestuurder in staat de auto in een bepaalde richting te manoeuvreren met minimale inspanning of kracht die op het stuur wordt uitgeoefend. In de meeste auto’s is de besturing bekrachtigd.

Overdragen

De transmissie is een apparaat dat samenwerkt met de motor van de auto om de wielen te laten draaien en de auto aan te drijven. Transmissies zijn handmatig of automatisch en ze helpen de auto aan te drijven door het toerental van de motor om te zetten in koppel.

Lees tip:  Tip: rijinstructeur worden

Oponthoud

De ophanging werkt samen met de besturing in zijn interactie met de wielen en helpt het voertuig onder controle te houden. Het absorbeert de impact van de wielen op de weg om een ​​soepeler rijgedrag te garanderen.

Wielen en banden

Alle auto’s en persoonlijke lichtgewicht vrachtwagens worden geleverd met vier wielen die zijn bedekt met rubberen banden. De banden zijn het deel van het voertuig dat in contact komt met het wegdek en de auto fysiek in staat stelt te bewegen. Ze zijn gemaakt om het gewicht van het voertuig en de passagiers en lading te weerstaan. De grip van de band op de weg wordt bepaald door het loopvlak, dat na verloop van tijd verslijt en uiteindelijk moet worden vervangen.

Accessoires

Auto-accessoires zijn auto-onderdelen die de prestaties van een voertuig verbeteren. Veel accessoires zijn standaard in alle auto’s en vrachtwagens, inclusief de claxon, koplampen en snelheidsmeter. Bepaalde accessoires, zoals airconditioning en de radio, zijn bedoeld om het comfort en het plezier van de bestuurder en passagiers te vergroten. Andere accessoires zoals automatten, auto-bh’s en stoelhoezen zijn bedoeld om het uiterlijk van het voertuig te verbeteren.