Verpakkingsmateriaal – niet alles verkoop je als digitaal product

Verpakkingsmateriaal – niet alles verkoop je als digitaal product

7 juni 2023 0 Door H. Pieters

Stel je voor dat je als webshop je spullen verstuurt zonder die te verpakken! Dat gaat zelfs niet goed als je zo’n beetje het meest harde materiaal ter wereld zou verzenden, bijvoorbeeld een granieten tegel. Want ook al is die keihard, een goede tik is voldoende om de tegel te laten breken. Verpakkingsmateriaal is dan ook een noodzakelijk iets zodra je spullen de winkel verlaten, op weg naar de klant. In die reis kan zelfs een verpakt artikel nogal wat moeten doorstaan. Er kunnen onderweg in de bestelbus zware spullen op je breekbare product worden getild. Het pakket kan gaan schuiven en onderweg op keienstraten flink trillen en schudden. De bezorger kan het pakket uit z’n handen laten glippen of er stoot iets tegen de doos aan. Verpakkingen zijn een eerste vereiste maar meteen daarop volgt: voldoende stevig verzendmateriaal!

Verpakkingsmateriaal – soms slappe zakken, soms hoekige dozen

Afhankelijk van het artikel dat je wilt versturen, zoek je er dan ook de juiste verpakking bij. Stel, je hebt een stoffenwinkel, gespecialiseerd in omslagdoeken. Die hoeven echt geen doos want zijn prima te verpakken in een verzendzak. Zo’n zak scheurt niet snel en beschermt een omslagdoek goed tegen regen of andere vloeistoffen. Bovendien is de zak prijstechnisch interessant want die kan bijna altijd als brievenbuspost bezorgd. Klantvriendelijk ook, want de klant hoeft voor de bezorging niet bij zijn voordeur te blijven. De meeste spullen maken hun reis van verkoper naar koper toch nog steeds in kartonnen dozen. Daar is ook veel voor te zeggen. Bijna alle dozen zijn van stevig golfkarton vervaardigd. De golfribbel zorgt ervoor dat dozen onderweg goed stapelbaar zijn en moeilijk hun vorm verliezen. Ook is de doos vaak de ‘buitenhuid’ van de verpakking. Want binnenin beschermen ruimte opvullers zoals piepschuim je artikel nog een keer.

Lees tip:  Populaire goedkope snelle tweedehands auto's

Verpakkingsmateriaal van papier

Karton is in feite heel dik papier. Papier zelf is ook een gewild verpakkingsmateriaal. Dan gaat het niet altijd om fysieke bescherming. Soms wordt met papier verpakt vanwege hygiëne of om diverse spullen te bundelen. Je komt het volgende papier tegen in de verpakkingsindustrie:

  • Oliepapier
  • Grijspapier (voor opvullen van de dozen)
  • Natronkaft (bruin inpakpapier)
  • Gebleekt kraft papier (de witte versie van natron kraft)
  • Bruinpapier (stevig inpakpapier)
  • Courantpapier (gebruikt bij versproducten)
  • Crèpe papier (vliesdun, o.a. benut voor aardewerk en porselein)

Vulbescherming van verpakkingsmateriaal

De ruimte opvullers kwamen daarstraks al ter sprake. Terwijl een doos het kartonnen pantser is bij verpakkingsmateriaal, is het opvulmateriaal de ‘interne’ beveiliger van je producten. Dat geeft de verpakking een extra buffer tegen bijvoorbeeld stoten of vallen. En zorgt er tegelijk voor dat de artikelen in de dozen niet kunnen schuiven. Bekende soorten opvulmateriaal zijn:

  • Papiervezel (vaak als zigzagkarton uitgevoerd)
  • Piepschuim
  • Papierwol
  • Opvulchips (schuimpinda’s)
  • Luchtkussenfolie (ook bekend als noppen- of bubbeltjesfolie)
  • Houtwol
  • Silicagel of -korrels
  • Filled air (kleine luchtkussentjes)
  • Schuim-in-zak

Het afwerken van pakketten

Waar de naden van kartonnen dozen elkaar raken, kan verdere versteviging soelaas bieden. Ook de flappen van dozen of ander verpakkingsmateriaal kunnen extra verstevigd. Dit gebeurt met een groot arsenaal aan tapes, stickers, folies of etiketten. Ook lijmlagen en nietjes versterken een verpakking. Dat vergroot de kans op een veilige aflevering van je product. Want aan retouren vanwege breuk onderweg heb je niets.